Många städer har personifierats, de har fått en själ, ett hjärta, en personlighet. Vi beskyller vår stad för något den gjort mot oss, tackar den för något den givit oss. Vi säger farväl till staden när vi flyttar därifrån, vi omfamnar staden när vi flyttar in och vi hälsar ibland på vår gamla vän, staden, om vi en gång flyttat därifrån. Ibland talar vi till och med om städer som vi enbart besökt enstaka gånger och städer som vi aldrig besökt som om de vore ett par bekanta.
Vem och vad skapar stadens själ, stadens hjärta och stadens personlighet? Ibland skapas känslan av staden av de personer du omger dig med, att prata om staden blir ett sätt att prata om din vänner, din pojkvän, din flickvän, din familj, dina föräldrar, dina bekanta. Ibland skapas bilden av media, ibland av långsiktigt marknadsföring.
Din egen bild av en stad kan också förändras när du lär känna staden.
Ett ex till hade en väldigt negativ syn på den ort jag kommer ifrån, men berättade senare att synen ändrats efter att hon umgicks med mig och mina vänner. Stadens person förändras liksom en människa med tid men också beroende på i vilket sammanhang man möter den.
Här möter vi Maia Hirasawa med låten Gothenburg där Göteborg gett Maia någon att älska och ett hon ser staden i ett helt nytt ljus.
Gothenburg I came back to you
Now you be nice to me, then I'll be nice to you
Gothenburg I thank you
You gave me someone to love, and I really owe you
/.../
And I don't ever want to go home again
Did not think I liked this city
Thought I, thought I hated this city but
Lyssna på YouTube: Maia Hirasawa – Gothenburg
Om Stadsplanering.se
Ulf Liljankoski is a proud sociologists and urban planner, working with urban planning, e-commerce and e-marketing. Writer, entrepreneur, pirate and passionate dreamer without enough cash. CEO at Lilon AB - Arkitektur, stads- & samhällsplanering.
Connect with me on LinkedIn:
Ulf Liljankoski