När vi samlar butikerna i köpcenter utanför eller inne i tätorterna förlorar inte bara den lokala handeln kunder och inkomster. Den största förlusten är människorna - livet, rörelsen - en viktig ekonomisk faktor på gatorna. Gatulivet dör och ersätts av tomhet.
Ibland försöker vi göra gatorna och torgen vackrare och trivsamma med blommor och bänkar, men vem vill besöka en tom stillastående gata eller sitta på en trivsam bänk under trädet och blicka över stillheten? Vem kan sitta och äta glass på en gräsmatta där ingen glasskiosk finns i närheten?
När vardagsärenden inte längre kan uträttas här, måste andra krafter locka oss dit.
Hur ska vi fylla dessa offentliga platser med människor? Hur ser framtidens gator och torg ut?
Om Stadsplanering.se
Ulf Liljankoski is a proud sociologists and urban planner, working with urban planning, e-commerce and e-marketing. Writer, entrepreneur, pirate and passionate dreamer without enough cash. CEO at Lilon AB - Arkitektur, stads- & samhällsplanering.
Connect with me on LinkedIn:
Ulf Liljankoski