Detaljplanehandboken : handbok för detaljplanering enligt plan- och bygglagen, PBL. 1 juli 2019
Detaljplanehandboken
Detaljplanehandboken ger vägledning och stöd för plan- och lovhandläggare i kommuner och andra som kommer i kontakt med detaljplanefrågor.
Köp boken här.
Evidensbaserad stadsutveckling
Evidensbaserad stadsutveckling
Hur byggs en stad? Har vi allt tillgängligt vetande samlat när vi tar beslut som ändrar förutsättningen för livet i staden?
Köp boken här.
Bygglovsboken av Annika Gustafsson
Bygglovsboken
Bygglovsboken reder ut de väsentliga frågorna vid bygglovs hand läggning och navigerar läsaren rätt bland bestämmelserna i plan- och bygg lagen (PBL).
Köp boken här.
Hur planeras vårt samhälle? En sida om såväl teoretisk som praktisk stads- & samhällsplanering.

Nyhetstips inom stadsplanering 2012-03-21

Klostergården kan få station
Klostergården kan få pågatågsstation 2019. Men det förutsätter att det blir fyra spår mellan Lund C och Flackarp.

Allt värre bostadsbrist hotar tillväxten
Lågt byggande Bostadsbristen har blivit ett hot för tillväxten. Men ett rejält uppsving i bostadsbyggandet är inte att vänta inom den närmaste tiden från de fyra börsnoterade byggbolagen. De söker tvärtom efter bromsen.

Uppförsbacke för spårväg
Kampen för att få staten att bidra till spårvägen i Lund, Malmö och Helsingborg har drabbats av ett bakslag.
Spårvägen finns inte med bland de många förslagen i Trafikverkets kapacitetsutredning, som är ett viktigt underlag för regeringens beslut.

Ny trafikplats ska utredas
Nu startar förstudien för trafikplats Ideon. Den ska ge svar på om det behövs en av- och påfart och inte minst var den ska placeras. Tunavägen, Sölvegatan eller däremellan är utgångsläget.

Protester mot ny trafikplats
Trafiken vid avfarten Lund Norra sägs närma sig gränsen för vad området tål. Trafikverket vill utreda om en ny trafikplats kan lösa problemen. De boende protesterar mot planerna.

Ilska och besvikelse över ny trafikplats
Den föreslagna motorvägsavfarten vid Ideon väckte minst sagt starka känslor hos allmänheten som besökte Trafikverkets dialogmöte på Ideon på tisdagen.

Gräddfil för bussar mellan Lund - Malmö
Miljöpartiet avskyr den föreslagna motorvägsavfarten vid Ideon. Nu lanserar de tillsammans med partikollegorna i Malmö och regionen en gräddfil för regionbussarna på motorvägen istället.

"Gangsterstaden" under lupp
Det var ett stort intresse för Studieförbundet Samhälle och Näringslivs seminarium "Gangsterstaden Malmö?" under måndagen. 134 personer hade kommit för att höra vad polis och politiker hade att säga om brottsutvecklingen i Malmö.

Sista lampan såld hos Karlsons El
En av Helsingborgs äldsta butiker stänger efter 150 år.

Rättvis handel - snart också i Helsingborg
Inom kort kan Helsingborg bli diplomerad som en stad som arbetar med rättvis handel - en Fairtrade city.

Gör baguetter av all skit
Ledande politiker måste inkludera landsbygden i berättelsen om det framtida Sverige, annars blir det svårt att bygga det långsiktigt hållbara samhället.

Ny pendeltågslinje till Arlanda lagom till jul
Lagom till jul blir det premiär för en ny pendeltågslinje mellan Älvsjö och Uppsala via Arlanda. Det betyder snabbare resor till flyget för hundratusentals stockholmare. Baksidan är att det blir dyrt att stiga av vid Arlanda

LKAB vill starta ny gruva
Det statliga gruvbolaget LKAB ansöker om brytningstillstånd för dagbrottet Mertainen utanför Svappavaara.

Kommunistiskt tefat på bulgarisk topp faller sönder
Längst upp på en bergstopp i bulgariska delen av Balkanbergen står det en gigantisk, flygande tefatsliknande byggnad och förfaller. Framtiden för Buzludzhamonumentet, uppfört under kommunisteran, ser mörk ut.

Slutsnurrat för studentflaken på Sergels torg
Stockholm sätter stopp för studentflak runt Sergels torg. Polisspärrar på elva platser ska se till att trafiken i city inte korkar igen. Och den här gången backar inte politikerna.

One comment on “Nyhetstips inom stadsplanering 2012-03-21”

  1. Inte en dag för tidigt att man stoppar runt-runtkörandet med fulla "studenter" (läs gymnasister, t o m IP:are och lärlingar) på fulla flak inne i staden-. Lund, Göteborg och Malmö borde följa efter, det är både enerverande och meningslöst när de här ekipagen fullständigt korkar igen trafiken dag efter dag. Men i Stockholm är det förstås värre än på alla andra håll, man har dussintals gymnasier i Storstockholm och alla klasser som har råd ska in till City och köra och skvätta billig champagne. Ärevördig tradition? Nej, bara tom postmodern eskapism.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Prenumerera via e-post

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelande om nya inlägg via e-post.

Gör som 38 andra, prenumerera du med.

Om Stadsplanering.se

Ulf Liljankoski is a proud sociologists and urban planner, working with urban planning, e-commerce and e-marketing. Writer, entrepreneur, pirate and passionate dreamer without enough cash. CEO at Lilon AB - Arkitektur, stads- & samhällsplanering.

Connect with me on LinkedIn:
Ulf Liljankoski

Meny

%d bloggare gillar detta: