Hur planeras vårt samhälle? En sida om såväl teoretisk som praktisk stads- & samhällsplanering.
24 november, 2011

Fixa gapen i fasaden som dödar gatan

För att skapa liv på stadens gator bör man göra plats för ett stort och rikt utbud av butiker, kaféer och andra verksamheter som lockar människor till gatan och vill man skapa en populär gågata måste man även få människorna att stanna. Människor lockar människor.
Något som, enligt bl a Jan Gehl och Jane Jacobs, dämpar och tar död på livet på en gata och ibland hela kvarter kan vara etableringar av banker och kontor som tar upp stora delar av gatan. De tillför inga attraktioner och tar upp stora delar av byggnaderna. Den del av husfasaden som enbart består av fönster och väggar till kontorslokalerna blir snart trista sträckor som de gående snabbt passerar, det finns inget lockande att stanna till att titta på. Gatan blir oattraktiv och människorna lockas till andra platser.
För att råda bot på stora oattraktiva gap diskuterar Jan Gehl, i boken Life Between Buildings - Using Public Spaces, att om man tvunget ska lägga kontor mitt i centrum och på attraktiva livfulla platser i staden bör man begränsa den yta på fasaden och gatan som kontorslokalerna tar upp. För att begränsa den oattraktiva ytan kan man välja att enbart ha ingången till kontoren längst fasaden men lägga kontoren i bakre delen av byggnaden, eller en våning upp. På detta sätt sparar man plats längst gatan som kan användas av t ex butiker, kaféer och restauranger.

"In many places it is possible to see how life in the streets has dwindled drastically as gas stations, car dealerships, and paring lots have created holes and voids in the city fabric, or when passive units such as offices and banks move in.
In contrast, examples exist of careful planning in which holes and voids are not accepted, where large units are situated behind or above the small units along the facade. Only the entrance to all functions and the most interesting activities take up space in facade."
(Jan Gehl, Life Between Buildings - Using Public Spaces)

FEL: Gatan blir oattraktiv om den fylls av långa sjok med kontor.

FEL: Gatan blir oattraktiv om den fylls med långa sjok med kontor.

RÄTT: Lägg kontorslokalerna på baksidan av byggnaden och ha bara ingången ut mot gatan. Butiker och andra verksamheter kan nu ta plats längst gatan..

RÄTT: Lägg kontorslokalerna på baksidan av byggnaden och ha bara ingången ut mot gatan. Butiker och andra verksamheter kan nu ta plats längst gatan.

RÄTT: Lägg kontorslokalerna en våning upp i byggnaden och ha bara ingången ut mot gatan. Butiker och andra verksamheter kan nu ta plats längst gatan. (Bild: Ulf Liljankoski)

RÄTT: Lägg kontorslokalerna en trappa upp i byggnaden och ha bara ingången till trappan ut mot gatan. Butiker och andra verksamheter kan nu ta plats längst gatan.

Läs mer
Life Between Buildings - Using Public Spaces av Jan Gehl
Den amerikanska storstadens liv och förfall av Jane Jacobs

(Bilder: Ulf Liljankoski)

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Prenumerera via e-post

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelande om nya inlägg via e-post.

Gör som 50 andra, prenumerera du med.

Om Stadsplanering.se

Ulf Liljankoski is a proud sociologists and urban planner, working with urban planning, e-commerce and e-marketing. Writer, entrepreneur, pirate and passionate dreamer without enough cash. CEO at Lilon AB - Arkitektur, stads- & samhällsplanering.

Connect with me on LinkedIn:
Ulf Liljankoski

Meny

Error!
No 'Advanced_Ads_Widget' widget registered in this installation.

Error!
No 'Advanced_Ads_Widget' widget registered in this installation.