Det är lätt att bli lurad och förförd av de vackra bilderna som bl a arkitektfirmor och stadsbyggnadskontor producerar för att sälja in nya kvarter, gator och byggnader. Ibland kan man höra att tidigare motståndare till ny bebyggelse och andra förändringar i staden ändrat åsikt efter att de sett bilderna. Vad de inte förstår är att de lurats med ganska enkla medel.
Ska man bygga om eller förändra en stad brukar uppdragstagaren bygga upp platsen i ett 3D-program, färgsätta och sedan lägga in människor i miljön som visar hur livfull och trevlig platsen kommer att bli. Platsen blir mer tilltalande när det är liv på gatan och solen skiner, och idéen blir lättar att sälja in. Sedan producera de några schyssta 2D-bilder som man presentera för uppdragsgivarna och andra som kan tänkas vara intresserade av vad som ska byggas.
Så här presenterar man gärna gatan när man ska sälja in idéen till en potentiell kund - solsken, människor, livfullt:
Så här brukar man inte presentera miljön även om detta är en lika äkta bild gatan och kanske ser gatan till om med ut så här oftare än på bilden ovan - folktomt, regnigt, grått:
Men du kanske kan använda bilderna till för att tänka efter hur du skulle kunna planera en fungerande miljö under sämsta tänkbara förhållande, och då men jag inte Jordens undergång utan en kall höst dag då regnet öser ner. Kan du få gatan livfull under de förutsättningarna har du nog en väldigt trevlig gata även en sommardag när solen tittar fram och temperaturen nått en behaglig nivå.
Om Stadsplanering.se
Ulf Liljankoski is a proud sociologists and urban planner, working with urban planning, e-commerce and e-marketing. Writer, entrepreneur, pirate and passionate dreamer without enough cash. CEO at Lilon AB - Arkitektur, stads- & samhällsplanering.
Connect with me on LinkedIn:
Ulf Liljankoski