Denna artikel ingår i en artikelserie där jag utforskar innehållet i detaljplanens planbeskrivning och genomförandebeskrivning. Varje artikel i denna artikelserie kommer att utforska 1) hur långt man behöver utreda en viss fråga i detaljplaneskedet, 2) tips på var man kan läsa mer om det specifika ämnet och 3) exempel/förslag på formuleringar i planbeskrivningen. Artikelserien fokuserar på "lämplig mark- och vattenanvändning" ur ett "plantekniskt" perspektiv och inte ur ett "politiskt" perspektivet eller ett organisatoriskt "särperspektiv".
Detaljplanens genomförande får enligt plan- och bygglagen (2 kap. 10 §) inte medföra att miljökvalitetsnormer (MKN) för luft överskrids. Det innebär att luftmiljön behöver bedömas i samband med planläggning, särskilt vid ny bebyggelse och förtätning i trafiknära eller täta stadsmiljöer.
Rättspraxis från Mark- och miljööverdomstolen visar att luftföroreningar ofta uppmärksammas i domstolsprövningar, men att det, såvitt vi kunnat identifiera, inte finns exempel på att en detaljplan upphävts enbart på grund av luftmiljö. Frågan kan dock vara en viktig del i den samlade bedömningen, särskilt när andra brister också föreligger.
Det är därför viktigt att i ett tidigt skede identifiera om det finns behov av en fördjupad utredning kring luftföroreningar.
I denna artikel går jag igenom hur man i ett tidigt skede kan uppskatta hur luftkvaliteten kan påverkas av ett planförslag, hur denna uppskattning görs med hjälp av SMHI:s "Verktyg för objektiv skattning med spridningsmodellering" (VOSS), vad man bör göra beroende på resultatet – samt ger exempel på formulering i planbeskrivningen.
Här hittar man mer information VOSS hos SMHI:
Den inledande bedömningen bör göras med SMHI:s verktyg VOSS (Verktyg för objektiv skattning med spridningsmodellering), som ersätter tidigare nomogram. VOSS är ett kostnadsfritt webbverktyg som används för att uppskatta halter av kvävedioxid (NO₂) och partiklar (PM₁₀) i gaturum.
Kartläggningen sker i tre steg:
En inledande beräkning med SMHI:s verktyg VOSS visar att halterna av kvävedioxid (NO₂) och partiklar (PM₁₀) understiger den nedre utvärderingströskeln (NUT). Det bedöms därför inte finnas behov av att genomföra en fördjupad kartläggning av luftmiljön. Planerad bebyggelse bedöms inte leda till försämrad luftkvalitet.
(se Luftmiljöutredning, objektiv skattning, för detaljplan PB2025:1)
Här är ett exempel på den rapport från Verktyg för objektiv skattning med spridningsmodellering (VOSS), kombinerat med information om vilket underlag och antaganden som legat till grund för beräkningen:
EXEMPEL: Rapport från verktyget VOSS.
Om en fördjupad utredning visar att planförslaget riskerar att bidra till att miljökvalitetsnormer inte klaras, behöver detta hanteras. Exempel på möjliga åtgärder:
| Skede | Verktyg | Bedömning | Åtgärd |
|---|---|---|---|
| Inledande kartläggning | VOSS | Halter under NUT | Notering i planbeskrivningen. |
| Inledande kartläggning | VOSS | Halter vid eller över NUT | Fördjupad luftmiljöutredning krävs. |
| Fördjupad utredning | Modell/mätning | Risk för överskridande av MKN | Åtgärdsanalys eller omprövning av planen. |
En inledande beräkning med SMHI:s verktyg VOSS visar att halterna av kvävedioxid (NO₂) och partiklar (PM₁₀) understiger den nedre utvärderingströskeln (NUT). Det bedöms därför inte finnas behov av att genomföra en fördjupad kartläggning av luftmiljön. Planerad bebyggelse bedöms inte leda till försämrad luftkvalitet.
(se Luftmiljöutredning, objektiv skattning, för detaljplan PB2025:1)
För att fördjupa sig i luftmiljö och miljökvalitetsnormer kopplat till luft, och dess hantering kan följande källor vara till hjälp:
Naturvårdsverket
Länsstyrelsen
SMHI/VOSS
Trafikverket
Om Stadsplanering.se

Ulf Liljankoski is a proud sociologists and urban planner, working with urban planning, e-commerce and e-marketing. Writer, entrepreneur, pirate and passionate dreamer without enough cash. CEO at Lilon AB - Arkitektur, stads- & samhällsplanering.
Connect with me on LinkedIn:
Ulf Liljankoski