Under sommaren 2012 gjorde jag en kortare förstudie av turismens utvecklingspotential i Åstorp med fokus på Makadammen, ett stenbrott som ägs av Skanska och vars täkttillstånd går ut om ett år .
Idag läser jag i Helsingborgs dagblad att Åstorp kommun nu diskuterar att bilda ett bolag som ska hjälpa entreprenörer att utveckla området till ett av Skånes tio mest besökta turistmål. Att man bildar ett bolag är inte det viktigaste, och jag vet inte varför man bildar bolag, antagligen finns det administrativa eller skatteskäl bakom ett sådant beslut. Det viktigaste är att man valt att skapa en plattform där kommun, markägare och entreprenörer kan mötas.
Några tips på vägen som jag anser vara viktiga att är följande.
För att utveckla området på bästa sätt finns det stora möjligheter i att fortsätta utveckla de evenemang som redan är etablerade samt de resurser som finns på platsen. En del evenemang har redan fått uppmärksamhet för både nationell inhemsk turism och internationell inkommande turism. Området bör alltså kunna få en starkare identitet när det gäller häst- och cykelsport, friluftsliv samt tillgänglighet till naturen och Skåneleden.
De aktörer jag hittat som är viktiga aktörer för att skapa rörelse och anordna olika aktiviteter och evenemang i området är framför allt föreningarna Åstorpsortens ryttarförening, Åstorps Cykelklubb, IS Skanne, Klubb 83.
De aktörer som är viktiga för tillgång av området är dels kommunen som bland annat styr över tillstånd att anordna olika evenemang och samtidigt är ett gott samarbeta med de privata mark- och lokalägarna viktigt.
SWOT står för Strenghts, Weaknesses, Opportunities och Threats, alltså Styrkor, Svagheter, Möjligheter och Hot. Nedan presenteras den SWOT-analys jag gjorde i min förstudie, men jag rekommenderar ytterligare studier.
Här kan du läsa artikeln på HD.se:
Nytt bolag ska utveckla Makadammen
Om Stadsplanering.se
Ulf Liljankoski is a proud sociologists and urban planner, working with urban planning, e-commerce and e-marketing. Writer, entrepreneur, pirate and passionate dreamer without enough cash. CEO at Lilon AB - Arkitektur, stads- & samhällsplanering.
Connect with me on LinkedIn:
Ulf Liljankoski