Hur planeras vårt samhälle? En sida om såväl teoretisk som praktisk stads- & samhällsplanering.
20 oktober, 2011

Saltkristallerna i Helsingborg - Vad gick fel?

När man vill få igenom ett stadsplaneringsprojekt måste man också tänka i marknadsföringstermer.

I Helsingborg blev det mycket skriverier och prostester när man planerade att bygga Saltkristallerna, ett hotell- och konferenscenter, där den gamla ångfärjestationen och nöjesstället The Tivoli ligger. Ångfärjestationen och The Tivoli skulle rivas och flyttas några meter bort och in skulle det nya konferenscentret flytta.

Lite längre norrut längst hamnen finns samtidigt ett annat stort projekt på gång, H+, en ny stadsdel i Helsingborg, ett stadförnyelseprojekt av södra centrala Helsingborg. Kring detta bygge har man dock inte hört mycket protester och skriverierna kring stadförnyelseprojektet har metadels varit positiva, fyllda med spänning och förväntningar.

RELATIONEN MELLAN PLATSEN OCH MÄNNISKORNA
Hur kommer det sig då att det skiljer sig så mycket i hur reaktionerna kring de båda byggena?
För det första är ångfärjestationen och The Tivoli är en plats som många känner till. Många har en koppling till platsen och byggnaden. Vi har sett och beundrat den historiska byggnaden, vi har läst byggnadens historia, vi har dansat där och vi har varit på konsert där. Många personer har alltså en koppling till bygganden. Har man besökt Helsingborg så har man med stor sannolikhet även stött på ångfärjestationen.
Jämför vi med Södra hamnen, en del av Hplus-området, är det inte många som har en koppling till området, man har inte besökt det, man har inte läst dess knapphändiga hisoria. Affektionsvärden är näst intill obefintliga för de flesta utom för ett par gamla hamnarbetare.

Att man har en "personlig relation" till ångfärjestationen och The Tivoli är alltså den främsta anledningen till att reaktionerna skiljer sig åt för de olika projekten.

MARKNADSFÖRING AV SALTKRISTALLERNA
För att undvika sådana starka reaktioner och protester, som uppkom i samband med att man gick ut med att man skulle bygga Saltkristallerna, borde man ha gått varligt fram; smyga fram nyheten om bygget av Saltkristallerna och flytten av ångfärjestationen; långsamt vänja invånarna vid tanken att flytta ångfärjestationen och byggandet av Saltkristallerna.

Lika viktigt hade det varit att marknadsföra projektet på rätt sätt. Ett stort misstag som man gjorde när man planerade att bygga Saltkristallen, konferenscentret, var att just marknadsföra det som ett hotell-, konferenscenter och landmärke. Flertalet personer i Helsingborg och kransorterna kan inte relatera till en konferenscentret, ingen har nytta av det. På The Tivoli kan man i alla fall dansa, gå på bra konserter, ha kul och de flesta bryr sig inte om skrytbyggnader som ska bli landmärken. Inte heller skulle vi ha råd att bo i de nya lägenheterna som skulle byggas.

Projektet, Saltkristallerna marknadsfördes på fel sätt, man använde fel retorik.

Älskar? Älskar inte? Ångfärjestationen/The Tivoli framför Saltkristellarna.

Älskar? Älskar inte? Ångfärjestationen/The Tivoli framför Saltkristellarna.

Hade man istället valt att visa upp en annan bild av konferenscentret där man visade hur det  gagnade invånarna hade reaktionerna blivit annorlunda. Istället för att prata om det som ett hotell- och konferenscenter borde man istället ha förmedlat en tydlig bild av ett center där invånarna skulle få ut ännu mer av platsen än vad de redan får. "Här kommer The Tivoli att kunna anordna större konserter som inte får plats i den välbehållna, och bara några meter bort flyttade, ångfärjestationen under vintertid när det är för kallt att vara på Sofiero." "Hit kommer stora internationellt kända artister för att uppträda." "Här kommer ångfärjestationen/The Tivoli att samspela med konferencentert, mässhallarna, utställningshallarna och skapa en levande plats med trevliga uteservering och sittplatser i solen."

Man borde alltså ha marknadsfört det på ett sätt som visade hur det gagnade invånarna, inte staden, inte stadskassan. Visst försökte man säga att nya jobb skulle skapas, fler lägenheter skulle bli lediga, vård och skola skulle bli bättre tack vare ökade skatteintäkter, företag skulle lockas till staden. Det vi skulle få motsvarade dock inte det vi skulle förlora.

Vi skulle förlora ett nöjespalats, ett stycke vacker historia, något vi älskade, och i utbyte skulle vi få ett konferenscenter.

Läs mer om Saltkristallerna:
Håll Helsingborg levande – En levande & trygg stad (Stadsplanering.se)
Saltkristallerna (Helsingborg.se)
”Saltkristallerna” ska bli landmärke i Helsingborg (Byggnyheter.se)
Saltkristallerna hade lyft Helsingborg (HD.se)
Ny debatt om Saltkristallerna (HD.se)

One comment on “Saltkristallerna i Helsingborg - Vad gick fel?”

  1. Tror att folket är upprörda för att de så många gånger tidigare blivit lovade att man vill bevara kulturen men i slutndan lägga ner allt för att det blir för dyrt.

    Alla minns vi Buttericks huset i Malmö.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Prenumerera via e-post

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelande om nya inlägg via e-post.

Gör som 50 andra, prenumerera du med.

Om Stadsplanering.se

Ulf Liljankoski is a proud sociologists and urban planner, working with urban planning, e-commerce and e-marketing. Writer, entrepreneur, pirate and passionate dreamer without enough cash. CEO at Lilon AB - Arkitektur, stads- & samhällsplanering.

Connect with me on LinkedIn:
Ulf Liljankoski

Meny