Hur planeras vårt samhälle? En sida om såväl teoretisk som praktisk stads- & samhällsplanering.
3 juni, 2012

Är det cityhandeln som ska rädda cityhandeln?

Helsingborgs Dagblad publicerade idag en artikel som heter "Söndagsöppet fick fart på stan". Artikeln verkar ingå och vara del 1 i en artikelserie de kallar Levande Stadskärna?

I artikeln har man jämfört citylivet i Helsingborg med citylivet i städer av samma storlek. Man diskuterar bl a hur "söndagsöppet borgar för liv och rörelse i Örebros centrum".

Detta är ytterligare ett exempel på hur många ofta stirrar sig blinda på att det är just handeln som ska rädda stadskärnorna. Genom att få företag och butiker att ha längre och flera öppettider i stadskärnorna anser man att man anpassar stadskärnan efter dagens samhälles krav och behov av ett varuutbud.

Det jag tycker att man missar i diskussionen är att det finns andra saker än handel som lockar människor till en plats. Människor och handel går hand i hand, men i de flesta fall kommer inte handlen först och sedan människorna. Handeln kommer dit människorna är. Ett spontant behov av varor och tjänster skapas där människor samlas.

Det viktiga är alltså inte att erbjuda mer handel på en döende plats. Man bör istället fokusera på att locka fler människor till platsen genom att erbjuda funktioner som invånarna behöver vid sidan av handeln. En lekplats, en rekreationsplats, ett kulturutbud, något som fungerar och lockar människor oavsett om butikerna har öppet eller inte.

Ju mer jag ser hur man hela tiden fokuserar och ser stadskärnorna som ett centrum för handel desto större växer mitt tro kring hur man ska se stadskärnan mer som ett aktivitetscentrum än som ett handelscentrum. Gör som de externa köpcentrumen - erbjud mer än bara handel. T ex dyker leklandet upp på allt fler köpcentrum och stor butiker såsom ICA Maxi och IKEA. I i många länder kan du t o m hitta gym i på shoppingcentret. De vet att en plats måste erbjuda mer än bara handel.

Ett annat stort problem är också att hyrorna inte marknadsanpassas i den mån de bör. När ointresset för butiker i centrum sjunker bör hyrorna sjunka i takt. Ett sätt för butiker att överleva är inte enbart att sälja mer och sälja oftare, det handlar även om att skära ner på utgifter. Lokalhyran är en av de största utgifterna och anledningen att butikerna flyttar från centrum är att man inte längre får vad man betalar för när man hyr en lokal i stadskärnan. Vinsten blir större om man flyttar ut i ytterkanterna, samtidigt som man jobbar normala tider och inte dygnet runt alla dagar i veckan. Och vinst är något som behövs för att man ska kunna leva på sin butik.

Läs mer om mina tankar kring aktivitetscentrum/Lekplats i centrum.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Prenumerera via e-post

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelande om nya inlägg via e-post.

Gör som 50 andra, prenumerera du med.

Om Stadsplanering.se

Ulf Liljankoski is a proud sociologists and urban planner, working with urban planning, e-commerce and e-marketing. Writer, entrepreneur, pirate and passionate dreamer without enough cash. CEO at Lilon AB - Arkitektur, stads- & samhällsplanering.

Connect with me on LinkedIn:
Ulf Liljankoski

Meny