Hur planeras vårt samhälle? En sida om såväl teoretisk som praktisk stads- & samhällsplanering.
30 oktober, 2011

Trender i samhället som påverkar stadsplaneringen: Tennisplanen

I samhället går det trender som påverkar stadsplaneringen. Det handlar t ex om anläggandet av platser för  aktiviteter som för tillfället är populära. Trender kommer och går, det som är rätt vid en tidpunkt är fel vid en annan.

TENNISPLANEN OCH DESS DÖD
Ett exempel på en trend som kommit och gått, och som man ofta kan se spår av när man är ute och går, är tennis och tennisplanen. Under svensk tennis storhetstid under 1970- och 80-talet, med tennisspelaren Björn Borg i spetsen, anlades många tennisplaner i Sverige. Efterfrågan på tennisplaner var stor, alla ville spela tennis och många drömde liksom jag om att bli en ny Björn Borg (alltså tennisproffs, inte kalsongförsäljare).
Idag finns många av dessa tennisplaner kvar, men knappt någon spelar tennis längre. Tennisplanerna ligger istället öde och förfaller. Det finns inte heller något som motiverar att kommunen eller bostadsbolagen lägger pengar på att rusta upp tennisplanerna då enbart ett fåtal personer skulle använda dem. Tennisplanen som attraktion är död.

En öde och igenvuxen tennisplan. (Foto: Ulf Liljankoski)

En öde och igenvuxen tennisplan. (Foto: Ulf Liljankoski)

NYA TRENDER OCH AKTIVITETER
Nya trender och aktiviteter som påverkar oss idag är bl a golf, skateboarding och parkour. Golf har under en längre tid fått allt mer plats samtidigt som intresset för golf spridits till gemene man, skateboarding har fått en nytändning de senaste åren och allt fler skateparker anläggs i städerna samt har intresset för parkour blivit allt större.
Dessa aktiviteter bör också ses som trender och risken finns att både golfbanorna och skate- och parkourparkerna en dag kommer att ligga öde om man inte gör något med dem.

TILLVARATA MARKEN OCH UNDVIKA FÖRFALL
För att undvika att sådana platser förfaller och bara står och skräpar måste man följa och förstå samhälls- och aktivitetstrenderna och anpassa marken därefter. Man kan t ex anlägga en skatepark där det en gång funnits en tennisplan, eller en parkourpark, eller en temalekplats eller ett utomhusgym. Valet av av ny aktivitet bör givetvis också utgå från det lokala behovet och efterfrågan.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Prenumerera via e-post

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelande om nya inlägg via e-post.

Gör som 50 andra, prenumerera du med.

Om Stadsplanering.se

Ulf Liljankoski is a proud sociologists and urban planner, working with urban planning, e-commerce and e-marketing. Writer, entrepreneur, pirate and passionate dreamer without enough cash. CEO at Lilon AB - Arkitektur, stads- & samhällsplanering.

Connect with me on LinkedIn:
Ulf Liljankoski

Meny