Oxfiléindex

by Ulf Liljankoski on 30 juli, 2013 · 0 comments

in Allmänt, Ekonomi

 ”Åh, vi var på det här underbara stället som man knappt hittar till. Med en jättemysig innergård och den godaste oxfilén jag någonsin smakat.”

Jag håller på att arbeta med och lansera Oxfiléindex. Till skillnad från bl a mikroekonomiska idéer och ”space syntax”-hypoteser som pekar på att framgångsrecepten i en god placering av affärsverksamheter menar jag på att det inte är läget som är det viktiga så länge du erbjuder dina kvalité.

Svårfunna platser är inte dåligt  om du erbjuder något unikt och kvalité.

Svårfunna platser är inte dåligt om du erbjuder något unikt och kvalité.

Tidigare har jag själv påpekat hur jag sålt ett unik utbud kvalitetspennor sedan 2006 på Lilon.se i den annars relativt tomma stadskärnan i Åstorp (i nordvästra Skåne). Dit kom kunder från hela Skåne, samt Halland, Småland och Blekinge för att köpa pennor av mig. Dessutom hade jag lägre hyror än jag hade haft på centrala områden i någon stad eller köpcentrum (det jag kanske förlorade i försäljning vann jag antagligen i lägre hyra).

Jag kallar det Oxfiléindex för tillfället, för det har blivit ett stående exempel efter att jag envisades med att påpeka för en lärare/föreläsare i mikroekonomi att ”Det spelade ingen roll var jag lade min restaurang. Tillagar jag världens bästa oxfilé så kommer kunderna att komma till mig ändå.”

Sedan vill jag givetvis tillägga att om du väljer att sälja ”skräp”, t ex billiga souvenirer. Då krävs det givetvis att affärsverksamheten är lättillgänglig och ligger där potentiell kunder passerar. Ingen vallfärdar till dig. Du får ett lågt värde på Oxfiléindexet.

Ett ytterligare tillägg är att det även kan ta längre tid att bygga upp ett kundunderlag på en svårfunnen plats.

Hur ser din affärsidé ut? Hur väl placerar den sig på Oxfiléindexet.

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Previous post:

Next post: