Nyhetstips inom stadsplanering 2012-01-22

by Ulf Liljankoski on 22 januari, 2012 · 0 comments

in Nyhetstips

Hastigheten kan sänkas från 50 till 40
I dag kör var fjärde bilist rakt genom centrum utan att stanna. Nu ska kommunen försöka minska genomfartstrafiken med lägre hastigheter i centrala stan. I Malmö har man gjort just det – med färre skadade och bättre miljö som andra effekter. Men det finns också farhågor. Långsammare trafik kan ge längre bilköer.

Nya rutiner för att undvika misstankar om jäv
Stadsbyggnadsnämndens ordförande Magnus Jälminger kommer inte längre att hantera ärenden som rör Helsingborgshem varifrån han är tjänstledig. Syftet är att undvika diskussioner om eventuellt jäv.

Dragongatan ligger kvar i minst 20 år till
I minst 20 år till går E65 genom Ystad på nuvarande Dragongatan. Trafikverket har ingen avsikt att göra något åt sträckningen förrän framåt 2035.

Med en bergfast tro på ett tryggt Malmö
Att, i tider där Malmös rykte som hårt och våldsamt späs på av brutala mord, vara ansvarig för stadens trygghetsarbete kan tyckas jobbigt. Men Malin Martelius sporras av motgångar, och menar dessutom att den sanna bilden av Malmö i grunden är ganska ljus

Malmö kidnappar cyklar
”Hej. Dagen innan julafton så fick jag min cykel stulen på Triangeln. Efter någon dag fick jag reda på att det kunde vara ni som tagit den.”

Helsingborgshem måste sälja för att bygga
Helsingborgshem planerar en rad nybyggnadsprojekt de närmaste åren. För att klara investeringarna som väntas hamna på över två miljarder måste företaget sälja en del av sina nuvarande fastigheter.

Okej att laga piren
Länsstyrelsen har inget emot att den skadade piren i Nyhamnsläge lagas.
Eftersom länsstyrelsen är tillsynsmyndighet för vattenverksamhet så måste ett liknande arbete anmälas.

Revhusens sista hus ska tvångsinlösas
Kommunen tänker tvångsinlösa det sista av Revhusen. Det beslutades på torsdagen av kommunens högsta demokratiska församling – kommunfullmäktige.

Ny arena är klubbad
500 miljoner kronor. Så mycket kostar den nya arenan som på sena torsdagskvällen klubbades av Ystads politiker.
Det finns bara ett krux: hur ska den betalas?

Efterlängtade cykelvägar får fart
Två efterlängtade cykelvägssträckor får lite vind i ryggen. Det gäller Sövestad-Hedeskoga och Hammar-Kåseberga.

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Previous post:

Next post: