Musik för stadsplanering. Del 22. Ulf Lundell – Öppna landskap

by Ulf Liljankoski on 6 maj, 2013 · 0 comments

in Marknadsföring, Musik

Del 22 i min serie med musik för stadsplanerare blir Öppna landskap med  Ulf Lundell.

Samhället är i ständig förändring, trender uppstår och trender dör. Idag är det urbana landskapet populärt, storstaden är ett populärt resmål, likväl som en populär plats att flytta till. Bor du inte i stad är du antagligen en av ”bönderna”, du bor på en plats ute på landsbygden  där ”alla känner alla” och ”alla vet allt om alla”. Det är i alla fall så många personer jag träffar uttrycker sig om landsbygdsstäderna, småorterna.

Det är alltså trendigt att bo i staden idag, gärna storstaden, men så har det inte alltid varit, och antagligen kommer det heller inte att alltid vara så.

Men hur uppstår dessa trender då?

Utan att väva in förklaringen allt för djupt i sociologiska begrepp kan det förklaras med hjälp av olika aktörers roll i samhället. Samhället är absolut inte homogent, alla tycker inte precis samma sak. Även om många idag uttrycker ett intresse för storstaden finns det en hel del som uttrycker ett intresse för landsbygden och småstaden. Dessa idéer som inte slagit igenom och inte blivit en förhärskande trend ligger och pyr i väntan på att blossa upp så fort det får en kraftig vindpust.

Att bo i storstaden är en trend, en dominerande tanke. Men det finns en del som ändå föredrar landsbygden.

Att bo i storstaden är en trend, en dominerande tanke. Men det finns en del som ändå föredrar landsbygden.

Den kraftiga vindpusten kan t ex komma i form av att en kändis uttrycker sitt intresse, kanske i form av en bok, kanske i form av en film, kanske i form av TV-program, kanske i form av en sång. Något som slår igenom, något som når ut till den breda massa och får dem att fundera på vad de gillar och påverkar deras intressen.

En ny trend kan skapas genom att en populär person tar upp och står för den en liten idé. Detta påverkar i sin tur resten av samhället och påverkar deras attityder och framtida beslut och var de vill bo.

En ny trend kan skapas genom att en populär person tar upp och står för den en liten idé. Detta påverkar i sin tur resten av samhället och påverkar deras attityder och framtida beslut och var de vill bo.

Ulf Lundells låt Öppna landskap får tjäna som ett sådant exempel. Låten kan ses, dels som en produkt av olika aktörers och Ulf Lundells egna tankar kring öppna landskap, dels kan den ses som en produkt som i sin tur påverkat flera aktörer (invånare i samhället) att anamma och hylla tanken om öppna landskap och närheten till havet.

Att jobba med attitydförändring innebär att jobba med marknadsföring på rätt sätt.

Jag trivs bäst i öppna landskap,nära havet vill jag bo.


Lyssna gratis på YouTube: Ulf Lundell – Öppna landskap
Lyssna gratis på Spotify: Ulf Lundell – Öppna landskap

Köp Ulf Lundell – Öppna landskap på iTunes

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment


Previous post:

Next post: