Detaljplanehandboken : handbok för detaljplanering enligt plan- och bygglagen, PBL. 1 juli 2019
Detaljplanehandboken
Detaljplanehandboken ger vägledning och stöd för plan- och lovhandläggare i kommuner och andra som kommer i kontakt med detaljplanefrågor.
Köp boken här.
Evidensbaserad stadsutveckling
Evidensbaserad stadsutveckling
Hur byggs en stad? Har vi allt tillgängligt vetande samlat när vi tar beslut som ändrar förutsättningen för livet i staden?
Köp boken här.
Bygglovsboken av Annika Gustafsson
Bygglovsboken
Bygglovsboken reder ut de väsentliga frågorna vid bygglovs hand läggning och navigerar läsaren rätt bland bestämmelserna i plan- och bygg lagen (PBL).
Köp boken här.
Hur planeras vårt samhälle? En sida om såväl teoretisk som praktisk stads- & samhällsplanering.

Motverka klotter med hjälp av graffiti

Ett vanligt grepp att använda sig av för att motverka klotter är att låta graffitikonstnärer måla på väggar i t ex gångtunnlar. Jag tänkte kolla lite mer på hur det fungerar i verkligheten. Blir det mindre klotter på de ställen där det redan finns graffiti på väggarna?
Spontant, efter egna iakttagelser, tror jag att det åtminstone ger kortsiktiga effekter med minskat klotter. De kortsiktiga effekterna uppstår om man väljer en lokal grafittikonstnär som är känd hos den målgrupp man vill ska sluta klottra (t ex ungdomar 12-17 år). Det ska vara någon som målgruppen respekterar.

Ingen bryr sig längre om den ursprungliga graffitin eller konstnären.  Väggen översvämmas av nybörjartaggar och klotter. (Foto: Ulf Liljankoski)

Ingen bryr sig längre om den ursprungliga graffitin eller konstnären. Väggen översvämmas av nybörjartaggar och klotter. (Foto: Ulf Liljankoski)

De två viktigaste egenskaperna hos konstnären man väljer ut är alltså:

  • Lokal graffitikonstnär
  • Känd och respekterad av den klottrade målgruppen
Vill man sedan få långsiktiga effekter måste man börja med att förstå att banden mellan de nya ungdomarna som växer upp i samhället och konstnären försvagas och till slut vet ingen längre vem "gubben" som målade den tidigare grafittin var. Ju svagare banden blir mellan målgruppen och konstnären, desto mindre bryr sig den klottrande gruppen. Klottret ökar och översvämmar väggarna.

Barnens målningar bryr man sig inte om. (Foto: Ulf Liljankoski)

Barnens målningar bryr man sig inte om. (Foto: Ulf Liljankoski)

Man måste därför kontinuerlig jobba med att ta in nya lokala och respekterade graffitikonstnärer och hålla väggarna vid liv, låta väggarna förändras och uppdateras.
Lånsiktighet kräver alltså:

  • Nya lokala unga konstnärer som målar väggarna
  • Levande och föränderliga väggar

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Prenumerera via e-post

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelande om nya inlägg via e-post.

Gör som 37 andra, prenumerera du med.

Om Stadsplanering.se

Ulf Liljankoski is a proud sociologists and urban planner, working with urban planning, e-commerce and e-marketing. Writer, entrepreneur, pirate and passionate dreamer without enough cash. CEO at Lilon AB - Arkitektur, stads- & samhällsplanering.

Connect with me on LinkedIn:
Ulf Liljankoski

Meny

%d bloggare gillar detta: