Hur man marknadsför en stad – Del 1: En film

by Ulf Liljankoski on 17 september, 2011 · 0 comments

in Marknadsföring, Turism

MARKNADSFÖR STADEN MED EN FILM
Man kan marknadsföra städer på många sätt. Ibland bygger man ett sort hus t ex Turning Torso i Malmö, andra gånger gör man en film som utspelar sig i staden.
Receptet är enkelt – hitta en känd regissör som är beredd att åta sig jobbet, öppna stadskassan och vips så har man en reklamfilm om 1½ timme som visas världen över.

Gaudis Parc Güell i Barcelona är mycket livligare i verkligheten än på film.

Gaudis Parc Güell i Barcelona är mycket livligare i verkligheten än på film. (Foto: Ulf Liljankoski)

VICKY CRISTINA BARCELONA
Ett bra exempel på hur en storstad marknadsförts med hjälp av en film är Vicky Cristina Barcelona med mästarregissören Woody Allen som både manusförfattare och regissör där handlingen framförallt utspelar sig i Barcelona. Barcelona finns med i titeln, samt besöks viktiga turisattraktioner som t ex Parc Güell av Antoni Gaudí.
I intervjun nedan berättar Woody Allen om hur han kontaktades för att göra en film om Barcelona mot betalning, samt hur han tidigare jobbat som anställd manusförfattar för TV-serier och är van vid att jobba med att skapa utan att behöva vänta på en musa som ska komma med goda idéer om vad han ska skriva om.

Som för det mesta gjorde Woody Allen en bra jobb, och filmen fyller både sitt syfte som reklamfilm och som spelfilm med bra manus och bra dialog.
Här kan du se en trailer på filmen som fått 7.3/10 i betyg på IMDb:

Vill du se filmen kan du köpa den här: Vicky Cristina Barcelona.

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment


Previous post:

Next post: