Hur planeras vårt samhälle? En sida om såväl teoretisk som praktisk stads- & samhällsplanering.
2 december, 2011

Hur man marknadsför en stad – Del 2: En TV-serie

Tidigare har jag skrivit om och gett exempel på hur man kan marknadsföra en stad med hjälp av en film. I den här delen gräver jag djupare i de rörliga bildernas värld som marknadsföringsverktyg för staden och hur man kan använda dem för att ändra attityder till ett bostadsområde eller en stad med både positivt och negativt resultat.

"Hammarkullen" och Hammerkullen
En av serierna, Hammarkullen, får fungera som ett exempel på en TV-serie som skapat en negativ bild av ett bostadsområde. Serien fick namnet efter ett miljonprogramsområde i Göteborg som heter just Hammarkullen, och visades i Sveriges Television 1997.
TV-serien var en fiktiv historia och de karaktärer som fanns med var stereotypiska karikatyrer baserade på fördomar om personer som ansågs bo i olika miljonprogramsområden.
Problemet som uppstod för stadsdelen Hammarkullen var att många efter att ha sett TV-serien utgick ifrån att området var lika skruvat som serien gav sken av och att ingen normal människa bodde där. Problemet var inte inte TV-serien i sig, utan att man använde sig av namnet Hammarkullen och innehållet i serien färgade därför av sig på den allmänna synen på Hammarkullen.

Man kan inte säga annat än att det är en välgjord men serie, och just att serien var så välgjord, om man bortser för hur man inte fångade in det riktiga Hammarkullen (vilket inte heller var avsikten), gjorde att effekten av den negativa bilden av området nådde ut till många fler TV-tittare, både i Sverige och utomlands.

Se delar av Hammarkullen på YouTube:

Rosengård och Under
Den andra serien, Under, går inte på TV utan visas på webben. Första delen i serien har precis släppts (2/12 2011) och utspelar sig i Rosengård i Malmö. Med serien vill man dels förändra den negativa mediebilden av Rosengård och man har tagit in både unga och äldre från området som fått dela med sig av historierna som använts i filmprojektet. Här efterstävar men att skapa en positiv och mer rättvisande bild av en stadsdel. Vad detta projekt leder till får tiden utvisa. Ett spännande projekt tycker jag.

Se delar av Under på YouTube:

Läs mer
Miljonprogrammet av Karl-Olov Arnstberg, s 115-126 (ISBN 9172039132) om Hammarkullen.
Mitt område om Under.
Under ytan på Rosengård (Skånskan.se).

 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Prenumerera via e-post

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelande om nya inlägg via e-post.

Gör som 47 andra, prenumerera du med.

Om Stadsplanering.se

Ulf Liljankoski is a proud sociologists and urban planner, working with urban planning, e-commerce and e-marketing. Writer, entrepreneur, pirate and passionate dreamer without enough cash. CEO at Lilon AB - Arkitektur, stads- & samhällsplanering.

Connect with me on LinkedIn:
Ulf Liljankoski

Meny