En övertygande stadsplan – Anpassa informationen till olika grupper

by Ulf Liljankoski on 28 augusti, 2012 · 0 comments

in Stadsplanering, Marknadsföring

När man tar fram en stads- eller samhällsplan, det kan gälla allt från centrumutveckling till anläggandet av en ny park eller bostadsområde, finns det flera olika grupper som måste informeras och ”övertygas” för att man ska få igenom den. Informationen bör anpassas för det olika grupperna för att den ska vara lätt att förstå ur deras perspektiv.

De grupper jag anser vara viktiga att specialanpassa informations- och marknadsföringsmaterial till är:

  • Invånarna, den breda allmänheten
  • Sakägare, de som tydligt påverkas
  • Politiker, de som tar beslut
  • Tjänstemän och sakkunnig

Invånarna, den breda allmänheten
Den breda allmänheten kan övertalas med hjälp av de vanligt förekommande vackra bilderna av den framtida visionen och förenklade sanningar om vilka positiva resultat den nya planen kommer att uppnå.
Givetvis finns det också många kunniga med intresse för stads- och samhällsutveckling. Dessa måste man fånga upp med andra medel (se resonemang om tjänstemän, sakkunniga och politiker.

Enkelt och lättförstått är nyckeln till deras hjärta.

Sakägare, de som tydligt påverkas
Sakägare måste få tydliga på svar på hur de påverkas positivt av planen och vad vinsterna om de väljer att avstå från något. Affektiva värden måste tas i beräkning. Här hjälper inte säljande bilder och förenklade sanningar.

Fördjupat och tydliga vinst/förlust diskussion är viktigt.

Politiker, de som tar beslut
Politikerna måste få svar på hur den nya planen uppfyller mål och stärker just deras politiska mål. En tydlig politisk vinkel är viktig för att sälja in en idé hos de styrande politikerna, men även hos oppositionen.

Politisk måluppfyllelse är det vinnande konceptet.

Tjänstemän och sakkunnig
Tjänstemän och sakkunniga är duktiga på att genomskåda säljargument. Här blir det viktigt att tydligt visa på tidigare lyckade exempel. Nya tankar bör stödjas av forskning (egen eller någon annans forskning).

Kunskap och forskning som stödjer visionen är en viktig ingrediens.

Personer med bred kunskap
I samtliga kategorier finns det givetvis personer med mer kunskap och intresse inom området. Dessa fångas, som sagt, upp genom att man formulerar övrigt informationsmaterial riktat till de andra grupperna på rätt sätt.

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment


Previous post:

Next post: